Hoewel materiële beloningen meer en meer worden afgeraden, blijk het voor sommige kinderen toch wel een vorm van motivatie tijdens het zindelijkheidsproces. De mama van Louis vertelt hoe ze hem tijdens het zindelijk worden probeerde te motiveren en stimuleren.
"Te veel pushen werkte niet, was zelfs een tijdje het tegenovergestelde. Stickers werkten wel."
mama van Louis
Hij moest naar school, dus we hadden weinig keuze.
Echt klaar was hij er niet voor, maar had misschien wel wat interesse in het gegeven van een ´potje´.
Overal potjes zetten.
Belonen, belonen en belonen. Met stickers, met veel enthousiasme en als een blad dan volledig vol was kon hij iets lekkers ´verdienen´.
Sowieso op vaste momenten hem erop zetten (opstaan, voor de dutjes, na de dutjes, voor vertrek buitenshuis…), maar dit werkte niet altijd. Dus heel veel vragen.
Te veel pushen werkte niet, was zelfs een tijdje het tegenovergestelde. Stickers werkten wel (beloning dus).
Als het dan toch lukte heel blij. Als het niet lukte teleurgesteld. Al trok hij zich dat na een tijdje niet meer aan, wat het juist heel moeilijk maakte om hem het duidelijk te maken.
Het was moeilijk om er effectief mee te starten, je haalt hem niet meer ´gerust´ uit bed.
Probeer heel geduldig te zijn en als het niet lukt hem even gerust te laten en eventueel terug een luier aandoen, al is het voor een uurtje. Geen stress voor hem, geen stress voor ons.